Formatief evalueren

Wat is formatief evalueren? Onderstaand artikel gaat over formatief evalueren een manier van beoordelen waarbij veel ruimte is voor waarderend beoordelen, persoonlijke leerdoelen en eigenaarschap. Momenteel een hot topic in het hoger beroepsonderwijs en ik ga voorts onderzoeken welke elementen daarin bruikbaar zijn bij collegiale toetsing.

In tegenstelling tot summatief toetsen (toetsen als eindmeting om te bepalen wat een leerling kan), heeft formatief toetsen als primair doel leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en hun onderwijs op maat te geven.  Volgens Gerdineke van Silfhout zorgen toetsen met een formatieve functie ervoor dat de docent:

  • helder heeft waar de leerling naartoe werkt (feed up);
  • een goed beeld krijgt waar de leerling staat (feedback);
  • weet hoe hij de leerling naar de gewenste situatie kan leiden (feed forward).

Onderstaand artikel is gericht op leerlingen, maar is parallel te trekken naar het hoger onderwijs en het beoordelen van professionals. Een mooie stap naar het verder optimaliseren van een examenorganisatie.

Schermafbeelding 2018-06-19 om 08.57.18

Download het volledige artikel.

Het blog van Indira Reynaert dient ter ondersteuning van een praktijkgericht onderzoek naar optimaal beoordelen.